Inteligența Artificială (IA) evoluează constant în diverse domenii, inclusiv în cele care necesită generare de texte, dar și în educație. Prin utilizarea IA, pot fi dezvoltate conținuturi și metode de învățare personalizate, adaptate nevoilor individuale și care urmăresc progresul studenților. IA permite, de asemenea, evaluarea eficientă a abilităților lingvistice și crearea automatizată a exercițiilor și a feedback-ului.
Deși prezintă atât de multe avantaje, adevăratul potențial este departe de a fi atins. Pentru a afla motivele, am efectuat un studiu cantitativ pe 2.503 studenți online din SUA (500), Germania (401), Spania (400), Italia (402), Polonia (400) și Brazilia (400). Mai mult, am intervievat 1.035 de profesori care predau engleza ca limbă străină în 40 de țări din întreaga lume. Toate rezultatele sunt prezentate în continuare.
Utilizând inteligența artificială pentru învățarea limbilor, procesul devine mai simplu și mai accesibil ca niciodată. Preply dorește ca posibilitatea de a trăi aceste noi experiențe captivante să fie accesibilă tuturor, pentru a putea descoperi lumea într-un mod mai interactiv și mai dinamic.
Preply îmbină interacțiunea umană cu IA
Inteligența artificială este utilizată în multe aspecte ale vieții de zi cu zi. Să luăm ca exemplu serviciile online ale băncilor. Deși sunt rentabile pentru bancă și funcționează bine în unele cazuri, aceste servicii automate nu pot întotdeauna aborda problemele specifice, creând mai degrabă frustrare. În astfel de situații, necesitatea unei persoane reale care poate rezolva rapid problemele devine evidentă.
Scopul nostru este de a crea o experiență de învățare excepțională prin combinarea efortului profesorilor umani cu IA. Astfel, studenții noștri ar trebui să obțină cele mai bune rezultate posibile, atât în privința calității, cât și al costului.
Limba engleză, de exemplu, a devenit o necesitate în lumea modernă, iar meditațiile de engleză pentru începători oferă un bun punct de plecare pentru cei care doresc să își îmbunătățească competențele lingvistice, atât personal cât și profesional.
73% dintre studenți au rețineri legate de utilizarea IA
Chiar dacă inteligența artificială pare să aibă un viitor promițător în educație, există încă multă reticență legată de utilizarea sa. Conform sondajului nostru, 73% dintre cei chestionați și-au exprimat reținerea cu privire la utilizarea IA când vine vorba de învățare. Per total, nu au fost semnalate diferențe semnificative între generații. Spania are cel mai mare procentaj de reticență, cu 80%, în comparație cu majoritatea țărilor unde cifra este mai apropiată de 63%, precum în Brazilia sau Turcia. În mod interesant, există diferențe între sexe când vine vorba de aceste preocupări: 76% dintre femei și-au exprimat îngrijorarea, cu puțin mai mult decât bărbații (70%).
Lipsa interacțiunii umane este o preocupare majoră
De remarcat, 31% dintre studenți au afirmat că lipsa conexiunii umane și a motivației din partea unui profesor este cea mai mare preocupare atunci când învață folosind inteligența artificială.
În timp ce femeile pun accentul pe importanța interacțiunii umane, bărbații sunt mai preocupați de aspectul motivațional care apare în mod obișnuit din interacțiunea profesor-student.
Această preocupare accentuează faptul că studenții apreciază în mod deosebit timpul petrecut cu profesorul lor real.
În ciuda progreselor realizate de IA în educație, interacțiunea interpersonală rămâne un factor important. Studiul nostru arată că șapte din zece studenți pun accentul pe importanța interacțiunii și a îndrumării umane în învățare. Acesta a fost răspunsul preponderent în Brazilia, 83%, în timp ce Germania are cel mai mic procentaj, de 51% (dintre cei chestionați). Poate părea un număr mic, dar totuși mai mult de jumătate dintre germani apreciază rolul unei conexiuni umane.
La nivel global, 52% dintre profesori utilizează IA sau instrumente automate în lecțiile și cursurile lor de engleză, Australia având cea mai mare rată de utilizare, de 63%. În Europa, utilizarea IA este mai scăzută, de 41%. Profesorii se adaptează rapid învățării cu IA și o folosesc pentru a-și îmbunătăți predarea. Instrumentele bazate pe IA sunt utilizate în mod frecvent pentru a ajuta profesorii să creeze exerciții de gramatică și vocabular pentru elevii lor.
Învățarea oricărei limbi este mai simplă și mai plăcută ca oricând. Încearcă niște meditații la franceză și vei putea descoperi farmecul inconfundabil al Parisului într-o manieră autentică.
Gen Z se simt cel mai puțin confortabil în a-și împărtăși datele private cu IA
31% dintre cei din Generația Z (1997-2012) sunt reticenți în a-și împărtăși datele personale cu sistemele IA, în comparație cu 23% dintre Mileniali, sau cei din generația Y (1981-1996). Astfel, Gen Z este cea mai puțin dornică de a-și împărtăși datele private cu sistemele IA.
Din punct de vedere demografic, 31% dintre femei au susținut această părere. Pentru bărbați, cifra este de 23%.
Aceste statistici subliniază importanța protecției datelor și necesitatea de a promova încrederea în sistemele IA, astfel încât să poată fi integrate responsabil și eficient în contexte educaționale.
47% dintre cei chestionați spun că sunt în favoarea învățării asistate de IA
Este clar faptul că învățarea asistată de IA are multe beneficii și că a schimbat întru totul felul în care se desfășoară educația. În consecință, sistemul educațional trebuie să se adapteze.
Cele mai citite articole
Conform studiului nostru, unul dintre cele mai importante avantaje este potențialul de a reduce costurile: 47% dintre studenți spun că învățarea cu IA este mai convenabilă. Asta poate face educația mult mai accesibilă.
Mai mult, studenții apreciază faptul că dobândirea cunoștințelor prin învățarea cu IA nu este limitată la lecții tradiționale, putând accesa materialele de învățare oricând și oriunde.
Nu în ultimul rând, studenții văd un avantaj în faptul că IA personalizează procesul de învățare, răspunzând obiectivelor și preferințelor individuale.
Surprinzător, momentele de învățare bazate pe jocuri au primit multă atenție în educație. Și totuși, conform studiului nostru, ele sunt cel mai rar menționat beneficiu al învățării cu IA. Probabil deoarece metodele care încorporează jocuri sunt văzute mai mult ca fiind secvențe pentru amuzament decât o cale eficientă de învățare.
Pe Preply, ai acces la meditații la germană adaptate nivelului tău de cunoștințe și nevoilor tale specifice, oferindu-ți oportunitatea de a progresa rapid într-un mod interactiv.
Imaginea demografică:
Un procent ușor mai ridicat din Generația X (1965-1980) recunoaște adaptabilitatea învățării cu IA la obiectivele lor de învățare în comparație cu alte grupuri de vârstă. Milenialii, pe de altă parte, sunt deosebit de entuziasmați de potențialul învățării mai rapide cu IA: 41% doresc un proces accelerat. Această cifră depășește atât generațiile mai tinere, cât și pe cele mai din urmă.
În plus, bărbații speră că rezultatele învățării vor fi obținute mai rapid cu IA, evidențiind așteptările generalizate privind impactul transformator al IA în educație.
De ce interacțiunea umană sporește motivația și crește succesul învățării?
Deși beneficiile învățării cu IA ca o abordare accesibilă și personalizată sunt extrem de promițătoare pentru viitorul educației și dezvoltarea abilităților, nu există un substitut pentru învățarea față în față între două persoane reale. Legătura dintre interacțiunea umană și motivație nu trebuie ignorată. Avantajele studiului cu un profesor nu se limitează doar la eficacitatea predării personalizate unu-la-unu care se concentrează pe obiectivele specifice ale studenților. Ele includ legături puternice și relațiile care se construiesc între participanți: împărtășirea unor momente amuzante, înțelegerea reciprocă, sentimentul de prietenie și senzația de a vorbi cu o persoană reală. Toate aceste elemente îmbunătățesc experiența de învățare.
Studiul nostru de monitorizare a brandurilor din domeniul educației scoate în evidență exact acest aspect și arată că principalul motiv pentru care studenții părăsesc platforme precum Duolingo și Babbel este că își pierd motivația de a învăța. Pe de altă parte, datele din sondajul nostru cu profesorii și studenții Preply ne arată că sentimentul de progres este puternic corelat cu motivația de a continua studiul unei limbi.
Combinați, acești doi factori ne duc la concluzia că motivația este unul dintre cei mai importanți factori în observarea progresului în învățare, și că doar profesorii umani pot oferi această motivație de neegalat.
În contextul progreselor IA în educație, valoarea interacțiunii umane este incontestabilă. Ea reprezintă fundamentul pentru o motivație reală și o învățare de succes.
Așa arată viitorul învățării limbilor străine
54% dintre studenți consideră că viitorul studiilor lingvistice se află într-o combinație aproximativ egală de inteligență artificială și interacțiune umană. Atunci când ne imaginăm cum va arăta învățarea limbilor, colaborarea dintre IA și om este cea care va prima.
Un număr semnificativ, 30% dintre studenți, văd inteligența artificială jucând un rol crucial în predarea limbilor și posibil înlocuind profesorii umani. Acest punct de vedere este predominant exprimat de bărbați, unul din trei fiind de această părere. Cu toate acestea, 54% dintre studenți consideră că învățarea limbilor va fi o combinație egală între tehnologia cu IA și interacțiunea umană.
Această opinie este deosebit de puternică în regiuni precum Europa de Sud și America Latină, unde interacțiunea umană este mai importantă. În Spania și Italia, 59% și respectiv 57% dintre cei chestionați subliniază importanța interacțiunii umane, în timp ce în Brazilia 64% împărtășesc această opinie. Datele sugerează un viitor dinamic în care IA optimizează, în loc să înlocuiască, interacțiunea umană în învățarea limbilor.
Se preconizează un viitor în care sinergia dintre inteligența artificială și interacțiunea umană îi îndreaptă pe studenți către o competență și o înțelegere culturală mai mare, reflectând evoluția sistemului educațional în era digitală.
Metodologie
Studiu de piață Preply despre IA în învățare (august 2023)
Scopul acestui studiu a fost de a înțelege importanța interacțiunii umane în învățare și percepția IA. Am efectuat un sondaj cantitativ pe 2.503 de participanți online din SUA (500), Germania (401), Spania (400), Italia (402), Polonia (400) și Brazilia (400). Participanții erau profesioniști care activează într-o gamă largă de domenii, cum ar fi mediul de afaceri, consultanță sau management, contabilitate, sistem bancar sau financiar, IT sau tehnologie. Participanții au fost împărțiți pe sexe (1.280 bărbați și 1.219 femei) și generații (685 din Generația Z, 952 Mileniali și 866 din Generația X).
Studiu de piață Preply cu profesori de engleză (august 2023)
Am intervievat 1.035 de profesori care predau engleză ca limbă străină din 40 de țări din întreaga lume. Eșantionul a inclus atât profesori nativi, cât și non-nativi. Scopul principal al acestui studiu a fost de a înțelege obiceiurile și experiențele de predare ale profesorilor de engleză la nivel mondial. De asemenea, a examinat diferite subiecte legate de utilizarea IA.